Att marknadsföra sig själv på nätet ger både nya möjligheter och nya problem om man är van vid mer traditionell marknadsföring, men det är helt klart en viktig del av företagande idag.
Det har gjorts en hel del undersökningar kring vad som egentligen är den mest effektiva marknadsföringsmetoden på nätet och beroende på vad man kollar på så har det helt klart fått olika svar, två sätt som ofta ligger i toppen är dock sökmotoroptimering och e-postmarknadsförning. I en undersökning som utfördes av Econsultancy där 1 300 digitala marknadsförare deltog så var 75% positiv till sökmotoroptimering, 43% ansåg att det var bra och 32% graderade den som utmärkt.
När det sedan kom till e-postmarknadsföring fick man positiva svar från 66%, med en gradering av bra från 44% och utmärkt från 22%. Detta betyder dock inte att det man inte kan tjäna på annat, det finns många företag ut på marknaden som kan dra nytta av andra metoder av marknadsföring. Affiliate marketing är en metod som används av många idag, det går till på så sätt att man som annonsör paras ihop med sajter som är villiga att länka till en i utbyte mot betalning för varje kund de vidarebefordrar till ens sajt. För ett konkret exempel på en sådan sajt kan man titta på Lyckospel.se. Andra metoder som också används på nätet inkluderar:
- Content Marketing – som går ut på att skapa ett kommunikationsinnehåll som drar till sig uppmärksamhet från den målgrupp man är fokuserad på.
- Social media – att helt enkelt låta företaget vara aktiv i medier som Facebook, Twitter, Instagram och liknande för att sprida ordet om ens produkter och erbjudanden.
- Online display marketing – vilket är annonsering på andra sajter genom metoder som text, video, bilder och ljud, vilket har som huvudsakligt uppgift att öka uppmärksamheten för sitt brand.