Den som står redo att öppna butik har en mängd faktorer att ta med i beräkningen. Vad som ska säljas från hyllorna är redan bestämt, detta är det första och förmodligen lättaste steget. Lokalanskaffningen är antagligen också avklarad. Allt är klappat och klart, tänker den nye affärsinnehavaren. Inget är glömt. En gammal kassaapparat som morföräldrarna haft stående i källaren kommer väl till pass. Efter lite putsning blir den jättefin där på disken.
Myndighetskrav
Vad man då glömt bort är att det idag finns en hel del krav från myndigheternas sida om hur kassaapparaten skall vara beskaffad. Den måste till att börja med vara certifierad. Det är även en del kringutrustning som kan behövas.
Det är viktigt att allt blir rätt från början och det kan vara en god idé att ställa ned den gamla kassaapparaten i källaren igen och investera i en ny. Du kan antingen köpa eller hyra den.
Och här är ert kvitto
Om du har en dator som kan användas som kassasystem kommer du att behöva en kvittoskrivare. Du är nämligen skyldig att tillhandahålla kunden ett kvitto. Frågan ska alltid ställas, även om kunden inte är intresserad av att ta emot det.
Marknadsförsäljning
Om du är torghandlare så har kraven från myndigheten ökat kraftigt. Man måste numera ha ett certifierat kassaregister, det är ett absolut krav. Detta skapar problem för den som bara säljer temporärt. Att hyra ett kassaregister kan då vara ett riktigt välkommet alternativ. Att vara marknadsnasare har onekligen förändrats och i och med det har det samtidigt kommit upp lösningar för de nyuppkomna problem.