Internet är en stor del av många företag idag, lättillgängligheten har gjort det näst intill omöjligt att bedriva en lyckad verksamhet utan att behöva konkurrera på nätet. Naturligtvis är detta beroende på vilken bransch man är verksam inom, men det går inte att förneka fördelarna med att synas på nätet.
Till att börja med är det en bra idé att försöka få tag på information själv från olika källor för att få en bra överblick hur marknadsföring på nätet fungerar och vad det är som visat sig vara framgångsrikt för andra.
Tänk sedan på den egna affärsidén, vilken webbstrategi passar bäst? Vad är det huvudsakliga syftet med webbplatsen? Vilka vänder den sig till? Vad och hur göra konkurrenterna? Alla dessa frågor är bra att ha svar på tidigt i webbplatsens skede.
Bygg inte upp ett för komplext webbsystem i början, starta med det nödvändigaste som krävs för att dra till sig trafik och vidareutveckla beroende på den information man samlar in.
Gör även en djupare studie i hur trafiken man vill få in är kopplat till den budget man tänkt ha för projektet och vilket tidsperspektiv man har. Överväg saker som sponsrade länkar, användandet av sociala medier, möjliga nyhetsbrev, med mera.